tirsdag 10. mai 2016

Hjemreisen

Da har vi vært i mange flotte land, og lært masse. Dessverre rakk vi ikke dra til alle stedene vi ville, men det blir fint å komme hjem igjen. Vi skal fly i ca. 16 timer før flyet lander på Gardemoen, så drar vi hjem. Dette bli derfor det siset inlegget på bloggen, tusen takk for alle som har fulgt oss på reisen!

Siste dag i Rio

Når vi våknet opp dro vi til en løpebane i Rio for å se på kvalifisering til OL 2016. OL i år skal være i Rio sommer 2016, etter det dro vi til en resturant som er kjent for å være Rios fineste og beste den heter L`Etoile. Vi dro hjem neste dag skulle vi tilbake til Norge

mandag 25. april 2016

Reisen til Brasil

Vi våknet opp på hottelet i Hiroshima, neste stopp var Brasil. Vi tok taxien til Hiroshima international airport, og satt oss på flyet vi hadde en tur på 24 timer og 5 minuter. Tidsforskjellen mellom Japan og brasil Rio de Janeiro er Brasil-12 timer. Vi skulle bo på Rio Othon place hotell, det er det hotellet som det er bilde av. Når vi landet var kolkken 20:00 så når vi kom til hotellet gikk vi så la oss.

torsdag 14. april 2016

Fakta om Japan

På turen vår i Japan har vi lært masse, her skriver vi noe av det.

Japan er et land fult av fjell, omtrent 73% av landet er fjellrikt.
Det er over 1000 jordskjelv og -rystelser hvert år i Japan.
Landet har keiser, og de har konstitusjonelt monarki.
Det er dødsstraff i Japan.
Veldg mange japanere er buddhister og Shinto-tilhengere, bare 1,5%  er kristne.
Innbyggere: 127 millioner, det er over 25 ganger så mange som Norge.
Hovedstad: Tokyo
Spårk: Japansk
Valuta: japansk yen

Det røde symbolet i flagget symboliserer solen.

Bombingen av Hiroshima og Nagaski

August den 6 og 9 1945 fløy det amerikanske militæret over Hiroshima og Nagaski, de slapp en atombome som drepte minst 120 000 mennesker fra direkte stråling. Etter hvert døde minst dobbelt så mange mennesker av brannskader, kreft og mange andre skader. Mange døde også av støvet etter bomben og at maten ble forgiftet.
En viktig grunn til å bruke bombene var ønsket om å tvinge Japan til å overgi seg uten vilkår.

Dag i Hiroshima

Vi sov lenge om morgenen før vi satte turen til Hiroshimas fredsmuseum. Vi møtte en guide i museet som fortalte oss om bombingen, vi skriver mer om det i et eget innlegg. Inni museet fikk vi se bilder, videoer og ting som handlet om bombingen. Vi var på museet i et par timer før vi dro for å se på atombombekuppelen. Atombombekuppelen er det eneste som fortsatt står igjen etter bombingen. Den er en tydelig påminnelse om krigens brutalitet og slutt. Så dro for å spise på en resturant hvor de solgte masse nudler.

onsdag 13. april 2016

Reisen til Hiroshima (Japan)

Etter å ha spist frokost og pakket dro vi til flyplassen, vi skulle ta fly til Hiroshima( Japan). Vi mellomlandet i Johannesburg, og Dubai, og to dager senere var vi kommet fram i Tokyo. Da tok vi et fly til Hiroshima, så sjekket vi inn på Grand Prince Hotel. Imorgen drar vi til Hiroshima fredsmuseum, og atombombekuppelen.