tirsdag 10. mai 2016

Hjemreisen

Da har vi vært i mange flotte land, og lært masse. Dessverre rakk vi ikke dra til alle stedene vi ville, men det blir fint å komme hjem igjen. Vi skal fly i ca. 16 timer før flyet lander på Gardemoen, så drar vi hjem. Dette bli derfor det siset inlegget på bloggen, tusen takk for alle som har fulgt oss på reisen!

Siste dag i Rio

Når vi våknet opp dro vi til en løpebane i Rio for å se på kvalifisering til OL 2016. OL i år skal være i Rio sommer 2016, etter det dro vi til en resturant som er kjent for å være Rios fineste og beste den heter L`Etoile. Vi dro hjem neste dag skulle vi tilbake til Norge

mandag 25. april 2016

Reisen til Brasil

Vi våknet opp på hottelet i Hiroshima, neste stopp var Brasil. Vi tok taxien til Hiroshima international airport, og satt oss på flyet vi hadde en tur på 24 timer og 5 minuter. Tidsforskjellen mellom Japan og brasil Rio de Janeiro er Brasil-12 timer. Vi skulle bo på Rio Othon place hotell, det er det hotellet som det er bilde av. Når vi landet var kolkken 20:00 så når vi kom til hotellet gikk vi så la oss.

torsdag 14. april 2016

Fakta om Japan

På turen vår i Japan har vi lært masse, her skriver vi noe av det.

Japan er et land fult av fjell, omtrent 73% av landet er fjellrikt.
Det er over 1000 jordskjelv og -rystelser hvert år i Japan.
Landet har keiser, og de har konstitusjonelt monarki.
Det er dødsstraff i Japan.
Veldg mange japanere er buddhister og Shinto-tilhengere, bare 1,5%  er kristne.
Innbyggere: 127 millioner, det er over 25 ganger så mange som Norge.
Hovedstad: Tokyo
Spårk: Japansk
Valuta: japansk yen

Det røde symbolet i flagget symboliserer solen.

Bombingen av Hiroshima og Nagaski

August den 6 og 9 1945 fløy det amerikanske militæret over Hiroshima og Nagaski, de slapp en atombome som drepte minst 120 000 mennesker fra direkte stråling. Etter hvert døde minst dobbelt så mange mennesker av brannskader, kreft og mange andre skader. Mange døde også av støvet etter bomben og at maten ble forgiftet.
En viktig grunn til å bruke bombene var ønsket om å tvinge Japan til å overgi seg uten vilkår.

Dag i Hiroshima

Vi sov lenge om morgenen før vi satte turen til Hiroshimas fredsmuseum. Vi møtte en guide i museet som fortalte oss om bombingen, vi skriver mer om det i et eget innlegg. Inni museet fikk vi se bilder, videoer og ting som handlet om bombingen. Vi var på museet i et par timer før vi dro for å se på atombombekuppelen. Atombombekuppelen er det eneste som fortsatt står igjen etter bombingen. Den er en tydelig påminnelse om krigens brutalitet og slutt. Så dro for å spise på en resturant hvor de solgte masse nudler.

onsdag 13. april 2016

Reisen til Hiroshima (Japan)

Etter å ha spist frokost og pakket dro vi til flyplassen, vi skulle ta fly til Hiroshima( Japan). Vi mellomlandet i Johannesburg, og Dubai, og to dager senere var vi kommet fram i Tokyo. Da tok vi et fly til Hiroshima, så sjekket vi inn på Grand Prince Hotel. Imorgen drar vi til Hiroshima fredsmuseum, og atombombekuppelen.

tirsdag 12. april 2016

Fakta om Madagaskar

Her er noe av det vi lærte på turen vår til Madagaskar.  Madagaskars offesielle språk er madagassisk, og fransk. I Madagaskar har de to årstider, en varm og regnfull fra november til april, og en kjøligere og tørr periode resten av året. Det er plass til litt mer enn to Norge i Madagaskar, og det er over fire ganger så stor befolkning som Norge. Halvparten av befolkningen er kristne, og resten tror på tradisjonelle religioner. De har rebublikk, og Madagaskar er verdens femt fattingste land.

Riksvåpenet til Madagaskar

Madagaskar

Vi sov lenge om morgenen, så dro vi ned og spiste frokost. Etter det tok vi taxi til Tsimbazaza Zoo, det første vi så var noen nyfødte lemurer, og de var supersøte, vi fikk lov til å holde og mate dem. Så fikk vi en guidet tur gjennom zooen, vi så krokodiller, skilpadder, ørner og mange andre dyr. Vi dro for å spise lunsj på resturanten Sakamanga, til dessert spiste vi vaniljeis laget av tahiti-vanilje som er kjent for å være veldig god, og det er den. Vi betalte med Ariary som er valutaen i Madagaskar. Etter å ha spist dro vi til Royal Hill of Ambohimanga, som er regnet som en av de mest hellige stedene for gassiske folk i 500 år. Det er en historisk landsby som en gang var hjemmet til de kongelige i Madagaskar. Muren rundt landsbyen ble bygget i 1847 og ble laget av en mørtel gjort av kalk og eggehviter. Da vi gikk rundt inni landsbyen fikk vi se noen gjenstander til de gamle kongene, blant annet trommer, våpen og talismaner. Det begynte å bli sent så da dro vi tilbake til hotellet.

Madagaskars flagg
                                                                           Lemur

Madagaskar i verden
Thaitisk vaniljeis

mandag 11. april 2016

Dag i Madagaskar!

Vi våknet kl 10:00 på hotellet. Vi hadde ikke pakket ut på den dagen vi kom(Mandag), så vi måtte pakke ut først. Derfor var ikke ute av døren før 11:00, vi skulle dra til the avenue of Baobabs. Avenue of  Baobabs er en gruppe av trær langs grusveien mellom Morondava og Belon`i Tsiribihna i vestlige Madagaskar. På the avenue of Baobabs er det kjempe fint landskap og det er derfor tusenvis av turister fra hele verden vil komme å se det. Vi var der  i to timer før vi dro hjem til hotellet, idag spiste vi bare på hotellet. Imorgen skal vi til en dyrepark.

torsdag 7. april 2016

Reisen til Madagaskar

Når vi våknet opp på mandag var vi ferdig pakket og skulle til Madagascar flyet gikk 10:00. Vi mellomlandet i Darwin, tidsforskjellen mellom Darwin (Australia) og i Madagascar er at Darwin er 6timer og 30 min mer. Flyturen varte i 26 timer og 20 min når vi landet var klokken 18:50. Vi skulle bo på Le Louvre hottel,vi dro rett til hotellet vi var skrubbsultne! I Madagaskar spiser de veldig mye ris, så er kjente for å ha god ris. Vi bestemte oss for å spise på The Pilly Pilly resturant det er den fineste og beste resturanten i hele Madagascar. Der spiste jeg ris og kylling og Petra spiste svin og annanas. Etter det dro vi rett hjem til hotellet fordi klokka hadde blitt 23:00, ses imorgen ;)

mandag 4. april 2016

Jellyfish lake

Når vi kom til Jellyfish lake var det helt magisk å se på. Jellyfish lake er en et vann som ligger i øyen Eil mak det er en øy som tilhører the rock islands. The rock islands er en øygruppe som ligger litt utenfor Palau. det er mange øyer i the Rock islands noen av de kan man gå tur på bade i osv. Eil mak er en øy i den gruppen på Eil mak ligger jellyfish lake der kan man svømme med masse ufarlge maneter. Jellyfish lake er en stor turistattraksjon i Palau.Vi bestemte oss for å bade der det var sykt morsomt og deilig. Etter vi hadde badet kjørte vi rundt the rock islands og badet, spiste og koste oss. Om kvelden dro vi til  International night market, vi kjøpte ikke så mye, men det var veldig spenndende å gå rundt på markedet. Imorgen drar vi til Madagaskar!

møting av delfinene

Etter vi hadde spist frokost bestemte vi oss for å dra å se på og svømme med delfinene. Stedet heter dolphins pacific, vi fikk en guide som viste oss delfinene og vi fikk lov til å svømme med de.Etter det gikk vi hjem til hottelet, vi skulle til en dyr og fin fiskeresturant. Den heter Carp sea food resturant og er kjent for å være den beste fiskeresturanten i Palau.

torsdag 17. mars 2016

Palau!

Etter at vi hadde pakket ut på hotellet dro vi for å spise. På resturanten møtte vi en mann som var vokst opp i øystaten Palau, og han fortalte oss mye om Palau. Hovedstaden er Ngerulmud, og det offesielle språket er Engelsk og Palauisk. De har demokrati, og bruker amerikansk dollar. De fleste på Palau er kristne, men det er også noen som er katolikker og protestaneter.  Det er et tropisk klima året rund i Palau, og gjennomsnittstemperaturen er på 27 grader, men det kan regne når som helst. Palau er på størrelse med Oslo. Noen vanlige retter i Palau er taro, fruit bat suppe, stekt fisk, tinola, pichi og halo. Jeg spiste tinola og pichi, og Karsten spiste fruit bat suppe. Når vi hadde spist opp dro vi til hotellet og var der resten av dagen.

Protestanter
● Herrens vilje står skrevet i Bibelen.
● Bare tro kan frelse menneskers sjel.
● Kirken er jordisk og hører til under staten.
Katolikker
● Kirken er Guds stemme på jorden.
● Prester kan tilgi syndige handlinger.
● Paven er Herrens stedfortreder og de
kristnes øverste leder på jorden.